تاثیر امواج دکل های مخابراتی وموبایل بر زنبور عسل

زنبور عسل


آلبرت اینشتین فیزیک‌دان مشهور آلمانی سال‌ها قبل پیش‌بینی کرده بود که از زمان مرگ زنبورها، انسان چهار سال‌واندی فرصت حیات روی کره خاکی خواهد داشت.
امواج موبایل یکی از خطرناک ترین اتفاق هایی است که می تواند برای یک زنبور عسل اتفاق بیوفتد و بر روند فعالیت آن ها تاثیر منفی می گذارد
دانشمندان امروزه کشف کرده اند که موبایل دارای امواجی خطرناک می باشد که می تواند به حرفه تولید عسل و زنبور دارای خسارات زیادی وارد کند. برای این منظور موبایلی را در مدت زمانی معلوم به کندو نزدیک کردند و سپس پس از چند روز متوجه شده اند که زنبور ها کار تولید عسل را به کلی متوقف کرده اند و ملکه مادر تولید مثل خود را به نصف کاهش داده و جمعیت کندو به طور ناگهانی کاهش محسوسی پیدا کرده است. این حوادث به این علت است که این امواج در روند زندگی حشرات و مخصوصا زنبور ها تاثیرات منفی بسیاری را دارد


امواج دکل های مخابراتی که در اصطلاح علمی به آن امواج مایکروویو گفته می شود، مانند نور مرئی ا ز جنس امواج الکترومغناطیسی هستند که فرکانس بسیار بالا و طول موج بسیار کمی دارند. تمام امواج رادیویی، مادون قرمز، نور مرئی و امواج ساطع شده موبایل،رادیو و ماهواره از جنس امواج الکترو مغناطیسی هستند و فرق آنها در فرکانس و توان تشعشع آنهاست. امواج مایکروویو در مسیر حرکت خود، یا پس از برخود با ماده انعکاس پیدا می کنند یا عبور می کنند و یا جذب ماده می شوند. این امواج اگر به سطح فلزات برخورد کنند،منعکس خواهند شد، از شیشه و پلاستیک عبور می کنند و موادی که حاوی آب هستند مانند غذاها و بدن انسان، انرژی این امواج را جذب می کنند. در حالی که پاره ای از محققان می گویند هنوز خطرناک بودن امواج الکترو مغناطیس برای سلامت انسان اثبات نشده است،بسیاری از محقق ها معتقدند که امواج مایکروویو آنقدر انرژی دارند که بتوانند ساختار مولکول های غذا را تخریب کرده و موجب بروز سرطان شوند.
در سال‌های اخیر و با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه، دکل‌های مخابراتی مخصوص این وسیله نیز در سطح شهر به‌طور گسترده‌ای نصب شده است و حتی شرکت مخابرات به آن دسته از ساکنین شهرها که با نصب دکل‌های مخابراتی در پشت بام ساختمان‌های خود موافقت کنند مبالغی پرداخت می‌کند.
در این میان سؤالی که در ذهن ایجاد می‌شود اینکه آیا امواج فرستاده شده از این دکل‌های مخابراتی برای محیط‌ زیست و به تبع آن برای انسان مضر است یا خیر؟
از طرفی براساس نتایج مطالعات انتشاریافته در سایت‌های اینترنتی و منابع مختلف علمی، اتفاق ناپدید شدن ناگهانی تمامی حشرات، پرندگان، ماهی‌ها و ماکیان پدیده‌ای است که در حال رخ دادن در بسیاری از مناطق دنیاست. در سال گذشته نیز خبر مرگ تعداد زیادی از زنبورها در مناطق مختلف دنیا تبدیل به یکی از مهم‌ترین اخبار علمی و زیست‌محیطی جهان شده بود.

اما به‌راستی چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است و آیا ما قرار نیست کاری در این رابطه انجام دهیم؟ اگر انواع پرندگان و حشرات در حال ناپدید شدن هستند،چقدر زمان به طول خواهد انجامید تا روند ناپدید شدن و مرگ تدریجی انسان و سایر حیوانات نیز آغاز شود.
به‌نظر می‌رسد به‌دلیل ارتباطی که برخی از آژانس‌های خبری با کمپانی‌های مجری نصب دکل‌های مخابراتی تلفن همراه دارند، رسانه‌ها کمتر به تأثیرات منفی امواج دکل‌های مخابراتی بر تخریب محیط‌زیست می‌پردازند.
همچنین به گزارش انجمن فیزیک‌دانان جوان ایران، مطالعات نشان داده که اشعه‌های ساطع شده از تلفن‌های همراه ممکن است باعث از بین رفتن و انقراض نسل زنبورهای عسل شود. طبق گزارش‌های افرادی که در نزدیکی کندوهای زنبور عسل زندگی و از تلفن‌های همراه استفاده می‌‌کنند، میدان مغناطیسی حاصل از این دستگاه‌ها باعث اختلال قدرت تشخیص زنبورها شده و پراکندگی و در نهایت مرگ آنها را به دنبال دارد.
دنیل فارو، محقق مؤسسه فناوری فدرال سوئیس ۸۳ مورد آزمایش در رابطه با واکنش زنبورهای عسل به تلفن‌های همراه انجام داد و براساس این تحقیقات اعلام کرد: هنگامی که کاربران در حال مکالمه با تلفن‌های همراه هستند این دستگاه‌ها تشعشعاتی ایجاد می‌‌کنند که باعث دور کردن زنبورها از کندویشان می‌شود..

نتایج یک تحقیق منتشر شده از انستیتو فدرال سوئیس حکایت از این دارد که امواج تلفن همراه برای جمعیت زنبور عسل بسیار زیان‌آور است.

این مطالعه که بر اساس مشاهده عکس‌العمل زنبورها در کندوی عسل در زمان وضعیت تلفن‌های همراه در حالت‌های خاموش، روشن، آماده به کار و در حال تماس فعال بدست آمده است. نتایج این تحقیق بیانگر آن است که زنبورها در حالت تماس فعال در حدود ده بار پرسر و صداتر از حالت طبیعی در کندو در حال فعالیت هستند و به نوعی در ساختار کاری کندو اختلال به وجود می‌آید که شاید مهمترین دلیل آن حساسیت زنبورها به میدان‌ها و زمینه‌های مغناطیسی قوی باشد

اختلال فروپاشی و یا ترک دسته‌جمعی پدیده‌ای است که از سال ۲۰۰۶ در آمریکای شمالی در حال رخ دادن است و به صورت ناگهانی ۵۰ تا ۹۰ درصد زنبورهای کندوی عسل از بین رفته و یا شروع به ترک کنده می‌کنند و به عنوان مثال زنبور کارگر به صورت ناگهانی شروع به ترک کندو کرده و ملکه را رها می‌کند.

هر چند بیشتر افراد به دلیل تولید مثل زیاد زنبور عسل زیاد نگران نیستند اما باید بدانند که زنبور عسل بخشی مهم از اکوسیستم جاری در جهان است و اختلالات وارده می‌تواند به کمتر و یا عدم گرده‌افشانی توسط این موجودات دوست داشتنی منجر شود .

اغلب اوقات ما نگران امواج تلفن همراه برای سلامتی خودمان هستیم و البته منطقی‌تر آن است که این حساسیت را به موجودات کوچک‌تر که صدای فریادشان به جایی نمی‌رسد نیز تعمیم دهیم که فردا دیگر بسیار دیر است

فهرست